Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

10 Gewoontes voor een fijne omgeving

18-07-2017

Hoe wil je omgaan met de mensen om je heen? En met de natuur? Annie Mueller heeft geschreven over 25 simpele gewoontes, die je leven compleet kunnen veranderen. In 15 Gewoontes voor een gezonde lifestyle schreef ik over de eerste 15 gewoontes die zij noemt, nu volgt de rest. Het is een samenvatting in mijn eigen woorden van 25 Tiny habits that could totally change your life.

Betere relaties

  1. Pauzeer (ongeveer 5 seconden) voordat je reageert op iemand of een vraag beantwoord. Op deze manier kun je goed luisteren naar wat de ander zegt en geef je jezelf de tijd om te bedenken wat je wilt zeggen.
  2. Schrijf wekelijks een bedankbrief. Je kunt een brief schrijven aan iemand die niet meer in je leven is. Schrijf dan op wat je nog graag tegen diegene had gezegd. Je kunt ook een brief schrijven en opsturen naar iemand die nog wel in je leven is. Je dankbaarheid uiten helpt in het verminderen van angst in je leven.
  3. Bell, app, sms of e-mail elke dag een vriend(in) of familielid. Het kost weinig tijd en moeite en zo blijf je laagdrempelig in contact met je netwerk. Steek vooral moeite in de mensen die waardevol voor je zijn.
  4. Vertel elke nacht voor het slapengaan aan je geliefde iets wat je aan diegene waardeert. Zoals ‘Dankjewel dat je er voor me bent’ of ‘Ik vind het fijn om bij je te zijn’. Een kleine gewoonte, die je relatie een enorme boost kan geven. Ben je single? Zeg dan tegen jezelf wat je aan jezelf waardeert. Dit heeft namelijk effect op je zelfvertrouwen.
  5. Geef jezelf een time-out. Als iets je (emotioneel) raakt, maak daar dan ruimte voor. Maak een wandelingetje, ga extra lang naar het toilet, neem een douche, maak een autorit met open ramen en/of zet de muziek hard aan. Zoek uit wat er voor jou werkt op zo’n moment en pak de ruimte om dan voor jezelf te zorgen.

Fijnere omgeving

  1. Spaar geld om te doneren. Met een klein bedrag kun je iemand al enorm helpen. Maak er de gewoonte van om maandelijks bijvoorbeeld 5 euro apart te leggen en als je dan iemand of een organisatie tegenkomt die het kan gebruiken, doneer je het geld of koop je wat diegene nodig heeft.
  2. Als je de buren ziet: stop en zeg gedag. Het is net wat meer dan knikken en glimlachen of je hand opsteken. Zo creëer je een vriendelijke omgeving om je heen.
  3. Maak een korte wandeling met een vuilniszak en ruim afval van de straat op. Door dit dagelijks of wekelijks te doen, word je bewust van hoe je omgaat met je omgeving. Wie weet inspireer je anderen en wordt de buurt steeds schoner.
  4. Voordat je een grote aankoop doet: leen het voorwerp om uit te proberen. Daarna weet je zeker of je het zal gebruiken. Het scheelt geld en bespaart de omgeving van eventueel afval.
  5. Zet je fiets op een plek waar je hem kunt zien. Elke keer als je er langskomt om naar de auto te lopen, maak je bewust de keuze ‘of ga ik toch met de fiets’?

Welke van deze gewoontes heb jij al? En welke wil jij nog meer gaan toepassen?

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- 15 Gewoontes voor een gezonde lifestyle
- Assertief: jezelf steeds meer uitspreken
- Mobiel afkicken: in 8 stappen bepaal jij wat je doet met je telefoon
- 5 Tips om met weinig moeite meer te bewegen


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken