Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

3 Stappen om jezelf meer te accepteren

08-11-2016

Zelfacceptatie; het klinkt zo mooi en is zo lastig. De kans dat je jezelf vergelijkt met anderen is groot en een heel natuurlijk proces. Van oudsher heeft de mens behoefte om erbij te horen, om onderdeel uit te maken van een groep. Ik zal je een geheimpje verklappen: het gevoel ‘anders zijn dan anderen’ is universeel. Daadwerkelijk iedereen heeft hier wel eens mee te maken en veelal wordt het als rotgevoel ervaren. Wil jij daar verandering in brengen? Misschien helpen onderstaande tips daarbij. 

1.   Focus op je krachten

Het is heel normaal om jezelf met anderen te vergelijken, dat kan echter belemmerend werken. Kies jij ervoor om dit te verminderen? Stel dat je iemand bent die te weinig energie heeft om fulltime te werken. Dan kan je jezelf beperkt voelen; je kan immers niet zoveel werken als de meeste mensen om je heen. Dus ben jij hierin anders.... Toch? Maar jij doet en ervaart andere dingen in het leven, waar een ander geen tijd voor heeft door het vele werken. Stel jezelf de vraag: Wat zijn de voordelen van anders zijn? 

2.   Onderzoek je pluspunten

Wat kan jij goed? Wat zijn jouw bijzonderheden? Wat zijn de voordelen van wat je zelf als nadeel beschouwt? Ga eens onderzoeken wat jij wél kunt en doet. Misschien werk je parttime en heb je daar plezier in. Of ben jij iemand die goed voor zichzelf zorgt en zie je mensen die fulltime werken regelmatig met dikke kringen onder hun ogen. Een ander voorbeeld is uiterlijk. Ben je jaloers op het slanke lichaam van een ander? Grote kans dat diegene graag jouw mooie haar of ogen zou willen hebben. Leg dus de focus op je eigen pluspunten.

3.   Spreek je gevoelens uit

Weten de mensen om je heen hoe jij je echt voelt? Grote kans van niet. Het laten zien wat er in je omgaat, is voor velen een uitdaging die wordt vermeden. Het voelt kwetsbaar en er is angst om afgewezen te voelen. Wist je dat in de kern iedereen dezelfde emoties heeft en veelal zelfs dezelfde gedachten? Grote kans dat als jij met een goede vriendin bespreekt waarin jij je anders voelt, dat zij zichzelf herkent en jou niet! Dat je erachter komt dat je niet de enige bent met dergelijke gevoelens en misschien krijg je zelfs steun. In ieder geval gaat bij uitspreken van wat er in je omgaat de grootste lading ervan af. Uitspreken is het begin van toelaten en daarmee van acceptatie.

Uiteraard is na het zetten van deze stappen niet je hele zelfbeeld veranderd. Bij zelfacceptatie komt veel meer kijken. Wel kunnen deze stappen je ondersteunen in je proces. Ik geef je de kans om je anoniem uit te spreken. Dit kan je doen door hieronder de antwoorden op de volgende vragen te schrijven:
- Waarin voel jij je anders?
- Wat zijn jouw pluspunten hierin?

 Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Wie gaat jou steunen?
- Van energieloos en 'geen zin' tot stralend en zinvol
- Vanuit angst naar vertrouwen

 


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)


08-11-2016 - 11:57:20

Anoniem

Ik voel mij anders dan anderen, omdat ik niet graag bij groepen hoor. Wat mijn pluspunt hierin is, is dat ik goed alleen kan zijn en diepe vriendschappen aan kan gaan met individuen. 

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken