Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

5 tips om uitstellen te voorkomen

06-08-2018

Uitstellen geeft een directe behoeftebevrediging. Het uitvoeren van (uitgestelde) taken geeft juist ruimte voor de lange termijn en een voldaan gevoel. Met deze 5 tips ga je met plezier minder uitstellen!

1. Eat the frog first

Je werkdag begint en er ligt een hele reeks met taken op je te wachten. Waarmee begin jij? De kans is groot dat je start met een makkelijke of leuke taak. Bij ‘eat the frog first’ stop je daarmee. Je begint juist met een taak waar je tegenop ziet of waar je geen zin in hebt. Begin met iets stoms/minder prettigs/uitdagends. Geloof me: het is een wereld van verschil. Daarna voel je opluchting en ga je vol energie aan de slag met al je andere (veel gemakkelijkere/leukere) werkzaamheden. Ben je juist moe na die ene taak? Neem dan pauze en maak een wandeling, zodat je vervolgens weer opgeladen bent om de rest te gaan doen. Dus: doe éérst waar je géén zin in hebt.

2. Wat je in 5 minuten kunt doen, direct doen

Een stelregel, die goed werkt.
Alles wat je in 5 minuten kunt doen, is een klein klusje. Dit uitstellen zorgt voor onnodig veel gedachten, die véél meer tijd kosten. Kost het maar 5 minuten (of zelfs minder?), doe het dan direct!

3. Neem een vast moment van de dag/week voor de dagelijkse/wekelijkse ‘uitstelklusjes’

Er zijn van die klusjes die wekelijks of zelfs dagelijks terugkomen. Bijvoorbeeld: de administratie, blogs schrijven, social media checken, e-mails beantwoorden, enzovoorts. Het scheelt een hoop rust in je hoofd en het werkt heel efficiënt als je dit soort taken op een vast moment van de dag/week doet. Je e-mail dagelijks op vaste tijden beantwoorden. Elke woensdag een blog schrijven. Elke eerste maandagmorgen van de maand de administratie wegwerken. De rest van de tijd kun je dit loslaten. Er ontstaat routine en alles wat routinematig gaat, wordt een gewoonte en gewoontes maken het ons héél gemakkelijk.

4. Neem een vast moment van de week om alle uitgestelde klusjes uit te voeren

Bijvoorbeeld op vrijdagmiddag. Dan ga je alles wat je die week hebt uitgesteld in een paar uur wegwerken. In een rap tempo je to-do-list afwerken en lekker afvinken. Dit werkt vooral als je tip 2 ‘Wat je in 5 minuten kunt doen, direct doen’ niet hebt toegepast. Zo ga je met een ontspannen en voldaan gevoel je weekend in.

5. Verdeel je taak/idee/klus in stapjes

Sommige taken of ideeën lijken groots en ik ben dan een fervente uitsteller. Denk aan het organiseren van een event. Het is leuk om te doen, maar er gaat wel heel wat tijd in zitten en ik moet erover nadenken.
Je krijgt van mij de gouden tip: verdeel deze klus in mini-klusjes. Net zoals het bij het veranderen van een gewoonte ultiem werkt om kleine stapjes te zetten, werken kleine stapjes enorm goed om uitstellen te voorkomen. Welk klein stapje kun je vandaag al zetten? Bijvoorbeeld: datum prikken voor het event of bedenken wie je wilt uitnodigen of locatie uitzoeken of een collega e-mailen: ‘Heb je zin om mee te helpen?’

Wat werkt er voor jou het beste om uitstellen te voorkomen?

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Wat is de functie van uitstellen?
- Meer uitstellen om meer te bereiken
Hoe overtuigingen tot uitstellen leiden
- Hoe angst tot uitstellen leidt


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Mini-cursus
Doelgerichte coachinG
Een webdesign van Reclamebureau Ontwerpfabriek Hilversum