Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Even lekker chillen! 4 Korte oefeningen voor een bewust ontspanningsmoment

03-11-2016

Ontspannen tijdens wachten

Ontspannen is niet altijd vanzelfsprekend. Als je agenda vol zit en je van afspraak naar afspraak haast, dan is er geen tijd voor. Toch zijn er momenten op de dag te vinden. In deze blog vind je een aantal oefeningen om te ontspannen tussen de bedrijven door.

1.   Tijdens het wachten

Verkeerslichten was voor mij eerst een bron van ergernis. Ik heb op een gegeven moment besloten daar vanaf te stappen en ben het gaan zien als momenten van rust. Sindsdien is een rood stoplicht een chill-moment! Even lekker om me heen kijken, de wind voelen en rustig wachten. Klinkt misschien vreemd, maar ik heb er echt profijt van! Ontspannen in plaats van ergeren; ik raad het je aan. Als je in de rij staat voor de kassa werkt dit overigens ook.

2.   Tijdens een dagelijkse handeling

We zitten heel wat momenten op de wc, poetsen onze tanden, doen de was, enzovoorts. Zulke dagelijkse handelingen gaan meestal zonder erbij na te denken. En als je dit nou wel doet? Echt even alléén op de wc zitten en niet denken aan je werkzaamheden of alléén gericht zijn op het poetsen van je tanden en niet daarbij een app versturen. Ook wel mono-tasken genoemd. Een onderdeel van mindfulness, die effectief is gebleken.

3.   Haal diep adem

Adem in, adem uit. In… Uit… In… Uit… En dat dan 3 keer achter elkaar, heel bewust en tot diep in je buik. Het kan overal en altijd. Enorm verkwikkend. Probeer maar eens!

4.   Voel je voeten

Als je staat te wachten, achter je bureau zit of naar de auto loopt, voel dan eens heel bewust je voeten. Hoe staan ze op de grond? Hoe zet je een stap? Voel je sokken? Schoenen? Waar is meer/minder druk? Waar zijn ze warm/koud? Deze focus op je lichaam haalt de aandacht uit je hoofd.

Op deze manier kan je met weinig tijd toch ontspanning in je dag hebben. Voor de een werkt één oefening beter en de ander wisselt graag af. Welke heb jij vandaag toegepast en wat heb je daarbij ervaren? Ik lees het graag van je in een reactie!

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
Druk druk druk... 5 Adviezen om tijd voor jezelf te maken
- De positieve effecten van meditatie

 


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken