Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Faalangst of succesangst. Durf jij succesvol te zijn?

14-02-2017

Faalangst of succesangst. Durf jij succesvol te zijn?

Met het fenomeen ‘faalangst’ ben je waarschijnlijk wel bekend. Maar weet je dat ‘succesangst’ net zo’n impact kan hebben? In deze blog lees je wat het is en hoe je hiermee om kan gaan, zodat de angst niet de overhand krijgt!

Faalangst vs. succesangst

Faalangst Succesangst

‘Kan ik het wel?’

‘Ik moet mezelf bewijzen.’

‘Wat gebeurt er als het mis gaat?’

‘Wat gebeurt er als het goed gaat?’

‘Wat wordt er van mij verwacht?’ ‘Welke verwachtingen zullen de mensen van mij gaan hebben als ik iets goed gedaan heb?’

 



 

 

 

 


Herkenbaar?

In meer of mindere mate herkent iedereen de gedachten/angsten. Voor iedereen is echter een andere situatie spannend. Daar waar ik ontspannen voor een groep presenteer, schiet ik volledig in de faalangstmodus als ik in het Engels ga communiceren. Terwijl een ander Engels spreken een eitje vindt en er niet aan moet denken om voor een groep te staan.

Waardoor ontwikkelen we faal-/succesangst?

De oorzaak van dergelijke angsten komt veelal voort uit eerdere ervaringen. Ik heb bijvoorbeeld vaak onvoldoendes voor Engels gekregen, waardoor ik mezelf hierin niet vertrouw. Presenteren vond ik op de basisschool echter al leuk en heb ik altijd positieve reacties op gekregen. Deze eerdere ervaringen liggen opgeslagen in mijn systeem en hebben onbewust invloed op wat ik denk en doe.

Bij beide angsten staat een gevoel van onzekerheid op de voorgrond. Onzeker over wat er zal gebeuren en wat de toekomst je zal brengen. Ook gaan deze angsten vaak over wat anderen denken of ervan zullen vinden. Daarnaast kan het voortkomen uit hoge verwachtingen van jezelf.

Toepassen

Zodra je een gewoonte gaat veranderen, dan kan een van deze angsten of misschien wel allebei de kop opsteken. Stel dat je besluit om minimaal 2x in de week te sporten en je meldt je aan bij de plaatselijke atletiekclub. Hoeveel zin je er ook in hebt, dan kunnen de volgende gedachten bij je opkomen:

Faalangst:
‘Ik kan helemaal niet goed kogelstoten en speerwerpen.’
‘Zal ik wel geaccepteerd worden in de groep?’
‘Stel dat ik val bij hordelopen, dan wordt ik vast uitgelachen.’ 

Succesangst:
‘Mensen weten dat ik aardig kan hardlopen, nu moet ik mezelf gaan bewijzen.’
‘Wat nou als ik beter ben dan de groep, word ik dan wel geaccepteerd?’
‘Stel dat ik zo goed ben dat ik wedstrijden kan gaan lopen, hoe combineer ik dat dan met mijn werk?’

Wat te doen

Ga je een gewoonte veranderen en loop je tegen succes- en/of faalangst aan? Als je bewust bent van je angst en je besluit om deze aan te gaan, dan zijn er methodes die daarbij kunnen helpen. Een manier is voor jezelf een schema te maken. Deze ziet er, inclusief voorbeeld, als volgt uit*:

Situatie
Beschrijf de situatie waarin je faalangst/succesangst ervaart.

Ik wil 2x per week naar de plaatselijke atletiekclub gaan, omdat ik graag meer wil sporten. Atletiek spreekt mij aan, omdat ik graag buiten ben en ik graag hardloop. Daarnaast leer ik dan nieuwe mensen kennen.

Gedachten
Welke gedachten heb je hierbij?

- Mensen weten dat ik aardig kan hardlopen, nu moet ik mezelf gaan bewijzen.

- Wat nou als ik beter ben dan de groep, word ik dan wel geaccepteerd?

- Stel dat ik zo goed ben dat ik wedstrijden kan gaan lopen, hoe combineer ik dat dan met mijn werk?

Rationele/positieve gedachten
Zet elke gedachte om in een rationele/positieve gedachte

> Ik ga niet naar atletiek om mezelf voor anderen te bewijzen, maar omdat ik het leuk vind om te doen.

> Misschien vindt de groep het juist leuk als er iemand bijkomt die goed is. Zo niet, dan kan ik op zoek gaan naar een andere vereniging.

> Mocht ik meer tijd willen besteden aan atletiek, dan kan ik met mijn baas overleggen of ik op andere tijden of minder kan gaan werken.

Gedrag
Welk gedrag laat je zien?

- Ik stel het inschrijven bij de atletiekvereniging uit.

- Ik vertel in mijn omgeving niet over mijn plannen.

Gewenst gedrag
Welk gedrag wil je laten zien?

> Ik wil mij inschrijven bij de atletiekvereniging en hierover vertellen aan vrienden en familie.

> Daarnaast wil ik wekelijks op de afgesproken tijden naar de training gaan.

Gevoelens
Welke gevoelens/emoties heb je bij deze situatie?

- Knoop in mijn buik.

- Irritatie: waarom doe ik het niet      gewoon?

- Spanning/zenuwen.

Wat werkt er?
Ga aan de slag door te oefenen! Hier kan je noteren wat er voor jou goed werkt.

1. Ik heb aan een vriend vertelt over mijn plannen en hij reageerde heel enthousiast, daarna heb ik mij gelijk ingeschreven.

2. …

3. …


Wat belangrijk is om je te realiseren: het schema is een hulpmiddel om je op weg te helpen en zal niet plotsklaps een angstvrij mens van je maken…

Ik nodig je uit om het schema voor jezelf in te vullen om ermee te experimenteren. Heb je vragen? Stel ze gerust hieronder!

*Het schema is afgeleid van RET (Rationele Effectiviteits Training / Rationeel-Emotieve Therapie). RET komt voort uit de cognitieve gedragstherapie.

Ben je ondernemer en loop je tegen faalangst en/of succesangst aan? Neem dan contact met mij op. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek denk ik met je mee over wat jij nodig hebt om hiermee om te gaan.


Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Wat is de functie van uitstellen?
- Vanuit angst naar vertrouwen
- Wie gaat jou steunen?
- De kracht van positief formuleren
- Welke soorten stress (her)ken jij?


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken