Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Gezond genieten! 5 Tips voor een gezond voedingspatroon

Gezond genieten! 5 Tips voor een gezond voedingspatroon 04-10-2016

Ben jij iemand die nog nooit bewust anders is gaan eten? Dan ben je een uitzondering. Het doorbreken van je voedingspatroon komt veel voor. Mensen besluiten om af te vallen, om minder suiker te eten, om geen E-nummers binnen te krijgen of krijgen het advies van een specialist om hun eetpatroon te veranderen. Ik ben zelf in 2013 volledig gestopt met het eten van suiker(s). Wat ik daarvan heb geleerd, geef ik je mee in deze 5 tips voor een helpende mindset!

1.   Richt je op wat je wél wilt eten

Als je anders wilt gaan eten, dan is een valkuil om je te richten op wat je niet eet. Je zegt ‘nee’ tegen een gebakje of koopt bewust géén chocola. Elke keer weer frustrerend. Een andere manier van omgaan met je nieuwe eetpatroon is je juist te richten op wat je wel wilt eten. Op wat er gezond én lekker is. Je zal merken dat je met deze methode steeds bewuster kiest voor wat gezond is en vanzelf minder gefocust bent op wat je mist. Daarbij wordt het leuker om met eten bezig te zijn en de tal aan mogelijkheden te ontdekken.

2.   Eten in plaats van diëten

Voedsel is brandstof voor je lichaam en heb je nodig. Zorg daarom voor voldoende eetmomenten. Het werkt namelijk goed om je eten over de dag te verdelen. Iedereen kan een hongergevoel en ‘after dinner dips’ missen als kiespijn en het is een stuk fijner om constant voldoende energie te hebben. Dus eet kleine porties en verdeel deze over de dag, 5 of 6 eetmomenten is daarbij de richtlijn.

3.   Alles mag, niks moet

Ook al voelt het misschien niet zo; je nieuwe eetpatroon is een keuze. Jij wilt immers afvallen, gezonder leven of minder last hebben van lichamelijke klachten. Je bent zelf de eigenaar van wat je eet. Doorbreek bij een nieuw voedingspatroon, alsjeblieft, nog een patroon, namelijk die van ‘moeten’. Je ‘moet’ niks en mag alles. Jij kiest hiervoor!

4.   Wel discipline hebben, niet streng zijn

Uiteraard gaat het aanwennen van anders eten niet van een leien dakje. Het kost wat doorzettingsvermogen. Daarbij horen ook terugvallen, dips en momenten van frustratie. Erg? Welnee! Wees mild voor jezelf en maak gewoon goede voornemens voor de volgende dag.

5.   Kies er dagelijks voor

Voor de rest van je leven nooit meer patat eten, terwijl je daar verzot op bent? De gedachte alleen al maakt mij moedeloos. Start met haalbare doelen: vandaag eet ik …. (vul in wat jij wilt eten die dag). Elke dag kan je kiezen voor een gezonde eetstijl. Een keer minder gezond gegeten? Dan is de dag daarna een nieuwe ronde met nieuwe kansen. Is een dag te lang om vol te houden? Dan kan je ook een halve dag of een uur nemen als richtlijn.

Het doorbreken van een voedingspatroon is niet gemakkelijk. Dat heeft te maken met andere factoren, zoals emotie-eten, weinig tijd of gezinsleden om rekening mee te houden, maar het kan wel! Geef jezelf er de tijd voor.

Ik ben benieuwd…. Welke ervaringen heb jij hiermee? En welk advies heb jij voor anderen? Vertel het in een bericht hieronder!

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen
- Weet waarom je eet
- Suikervrij eten: hoe gaat Carola van Bemmelen hier zelf mee om?
- Hoe verander ik mijn voedingspatroon volledig?
- Goede voornemens: waarom is het zo lastig om deze vol te houden?


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken