Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Hoe kom ik voor mezelf op?

25-07-2017

Uitspreken wat er in je omgaat vinden we vaak spannend. Uit angst voor afwijzing zeggen we niet wat we vinden van andermans gedrag. Als iemand je raakt, dan is het fijn om voor jezelf op te komen. Maar hoe doe je dat?

1.   Geef aan dat je de ander wilt spreken en waarover

Voor de ander is het fijn om te weten dat je hem/haar wilt spreken over iets wat je dwars zit. Daarbij is de timing belangrijk. Als iemand aan het bellen is of er staan andere mensen bij, is dat geen handig moment.

Bijvoorbeeld: ‘Gisteravond hebben we besproken wat we vandaag zullen gaan doen. Ik merk dat ik mij teveel heb geschikt naar jouw wensen. Kunnen we het daar nu over hebben?’

Op deze manier geef je de ander de ruimte om aan te geven dat hij/zij eerst tanden wilt poetsen of iets anders wilt doen.

2.   Praat vanuit ‘ik’

Wil je iemand beschuldigen of wil je uitspreken wat voor gevolg iemands gedrag op jou heeft? Bij dat laatste is mijn advies: praat vanuit jezelf. Vertel hoe jij de situatie hebt ervaren, wat jij voelde, wat het met jou deed. Zonder met een vinger naar de ander te wijzen. Geef daarna de ander ook de ruimte om te reageren.

Bijvoorbeeld: ‘Ik was gisteravond moe en op het moment dat we allebei andere plannen bleken te hebben voor vandaag, ben ik meegegaan in jouw wens. Jij was heel enthousiast over de historische stad hier in de buurt en ik wilde graag gaan mountainbiken. Op dat moment kwam je teleurgesteld over en toen heb ik toegegeven. Alleen merk ik dat ik nog steeds meer zin heb om vandaag iets actiefs te doen. Wat vind je daarvan?’

3.   Wees specifiek en haal geen oude koeien uit de sloot

Praat alleen over dat ene moment. Spreek daarbij niet woorden uit als ‘altijd’ en ‘nooit’. Het gaat over wat het nu met je doet. Mocht het nogmaals gebeuren? Dan kun je wel dat gesprek benoemen.

Bijvoorbeeld: ‘We zijn van de week voor jou een culturele activiteit gaan doen, terwijl ik zin had in iets actiefs. Ik zou het heel leuk vinden om deze keer te gaan doen waar ik zin in heb. Bij voorkeur samen met jou, want ik ben graag samen met jou op pad. Zullen we gaan mountainbiken? Ga je met mij mee?’

Deze adviezen kun je gebruiken bij iedereen in je omgeving. Dus bij collega’s, je partner, je kinderen, je ouders, je docenten, enzovoorts. Het vraagt tijd om ermee te oefenen en lef om jezelf rustig uit te spreken.

Waar loop jij tegenaan? Vertel het hieronder en wie weet kan ik je nog een extra tip geven!

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Assertief: jezelf steeds meer uitspreken
- Complimenten ontvangen: in 2 stappen je openstellen voor complimenten
- Wat is assertief reageren? 5 Tips om jezelf op assertieve wijze uit te spreken
- Faalangst of succesangst. Durf jij succesvol te zijn?


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken