Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Hoe om te gaan met stress? 7 Praktische tips!

22-12-2016

Gespannen schouders, buikpijn, snel geïrriteerd, lage weerstand, weinig energie. Allemaal symptomen van stress.

Korte periode van stress

Je kan een korte periode van stress hebben. Bijvoorbeeld tijdens de drukte van de feestdagen, waarvoor je van alles wilt regelen. Hierbij weet je dat de spanning tijdelijk is en dat in januari er meer tijd voor ontspanning zal zijn. Of als je een deadline moet halen voor je werk, met de wetenschap dat daarna een rustigere periode komt.

Langdurige stress

Daarnaast kan stress permanent zijn of in ieder geval voelen. Bijvoorbeeld als je baan altijd zwaar voor je is of je zit in een privésituatie die veel van je vraagt, zoals een dierbare die ziek is.

In deze blog 7 praktische tips hoe hiermee om te gaan.

Zorg ervoor dat spanning tijdelijk is

Kan je een langdurige spanning niet voorkomen? Onderzoek dan wanneer je er in ieder geval tijdelijk afstand van kan nemen. Bijvoorbeeld door een weekend weg te gaan. Kijk hiervoor ook bij de tip ‘vraag om hulp’.

Zet móeten om in wíllen

Rolt het woordje ‘moet’ veel uit je mond?
‘Ik moet vandaag de was doen.’
‘Ik moet nog dat rapport inleveren.’
Bij ‘moeten’ zit er geen ruimte in. MOET je deze taak echt doen? Of komt het je beter uit om het vandaag te doen? Of WIL jij het doen? Ga bij het woord ‘moet’ op zoek naar ruimte. Ofwel door uit te zoeken waarom jij het graag wilt doen, ofwel door te kijken of het echt nodig is dat het gedaan wordt/dat jij deze taak uitvoert.

Wissel spanning af met ontspanning

Het klinkt logisch en is lastig. Bedenk wat voor jou ontspanning is. Heb je tijd nodig om alleen te zijn of laad je juist op door de gezelligheid van mensen om je heen? Op welk moment kan je hiervoor ruimte inplannen? Heb je ergens op de dag 10 minuten, een half uur, een avond om even alles helemaal los te laten?

Laat extra drank en drugs staan

De neiging om méér te eten, drinken of roken is groter bij spanning. Deze vorm van ontspanning lijkt misschien tijdelijk te werken, maar heeft een averechts effect. Niet doen dus!

Vraag om hulp

Bij stress kan je in een ‘bubbel’ raken. Op zo’n moment zie je zelf door de bomen het bos niet meer. Zelf zie je niet meer wanneer je tijd hebt om iets voor jezelf te doen of hoe je kan ontspannen of hoe een ‘moet’ om te zetten in ‘willen’. De heldere blik van iemand anders kan dan erg verfrissend zijn. Wie kan jij bellen om met je mee te laten denken? Alleen je hart uitstorten kan ook al enorm schelen! Merk je dat het delen met een goede vriend niet genoeg is, ga dan naar de huisarts om te overleggen of professionele hulp nodig is. Bij langdurige stress ligt overspannenheid op de loer en dan ben je nog verder van huis…

Voel wat er in je omgaat

Juist op het moment dat er veel gebeurt, kan je de neiging hebben om weg te lopen van je gevoelens. Met weglopen bedoel ik door meer te eten/drinken/roken, maar ook door geen tijd te nemen om te voelen. Rennen hou je alleen vol door ook te stoppen. Dus STOP en neem de tijd om te voelen. Wat voel je lichamelijk? Heb je hartkloppingen (van dat harde rennen)? Waar zit er spanning? Welke gedachten heb je? Welke emoties voel je? En laat alles toe wat er is. Schrijf eventueel je bevindingen op of praat er met iemand over. Je kan gaan mediteren of ontspanningsoefeningen doen. Als je hier dagelijks 10 minuten de tijd voor neemt, zal je zien dat de stress gelijk wat af zal nemen.

Ga naar buiten

Een wandelingetje of een fietstocht maken, de wind in je haren, frisse lucht, de veranderingen van de seizoenen zien. Naar buiten gaan doet een mens goed en geeft als vanzelf ontspanning. Op welk moment van de dag neem jij hier de tijd voor?

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen
- Welke soorten stress herken jij?
- Even lekker chillen! 4 Korte oefeningen voor een bewust ontspanningsmoment
- De positieve effecten van meditatie
- Druk druk druk… 5 adviezen om tijd voor jezelf te maken

 


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken