Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Hoe verander ik mijn voedingspatroon volledig?

12-01-2017

Hoe verander ik mijn voedingspatroon volledig? 

Van de ene op de andere dag totaal anders gaan eten. Dat is niet gemakkelijk! Ik vroeg aan Carola van Bemmelen wat haar gouden tip is voor mensen die ervoor kiezen om voor altijd 100% suikervrij te gaan eten. Hier lees je haar antwoord met alle tips nog eens op een rij!

Carola van Bemmelen:
‘Wil het niet perfect doen. Wat ik zie is dat veel mensen doorslaan naar perfect willen eten. Maar gezond eten is echt iets anders dan perfect eten. Het gaat veel meer over jezelf voeden, zonder stress en zonder schuldgevoelens achteraf. Belangrijk is wel dat je een maand de tijd neemt om echt te ervaren wat suiker met je doet. Dat helpt je daarna bij moeilijke momenten omdat je dan steeds beter gaat voelen wat suiker met je doet. Zeker als je het een tijdje niet hebt gegeten. Je weet dan echt waarvoor je het doet. Als je een keertje uit de bocht vliegt, doe het dan met producten die het waard zijn. Kies dan voor die extra lekkere bonbons of je favoriete dessert en KIES daar ook voor en geniet ervan. Voel je achteraf niet schulding. En ook heel belangrijk: doe het niet omdat je af wilt slanken maar omdat je ervoor kiest om goed voor jezelf te zorgen en zuinig op jezelf te zijn. Dat is de beste lange termijn motivatie!’

Jezelf voeden

Je kan jezelf ‘voeden’ of ‘vullen’. Als je bijvoorbeeld patat eet, dan vul je wel je maag, maar je krijgt geen voedingsstoffen binnen. Bij het eten van groente dan voed je jezelf én krijg je ook een vol gevoel. Bij alles wat je eet kan je kiezen: wil ik mezelf vullen of voeden?

De tijd nemen

Als je stopt met het eten van suiker, dan ga je dit fysiek en emotioneel merken. De eerste dagen kunnen bijvoorbeeld heel lastig zijn en kan je zelfs afkickverschijnselen krijgen. Bij mij veranderde er van alles doordat ik geen suiker meer at, onder andere: mijn huid is er mooier op geworden, mijn PMS werd minder heftig, mijn smaak is veranderd (hierdoor heb ik ook veel minder zin in zoet), ik had geen after dinner dips meer en überhaupt meer energie. Voordat je deze effecten merkt kan even duren, dus neem de tijd (minimaal 1 maand) om dit te ervaren.

Weten waarvoor je het doet & goed voor jezelf zorgen

Je motivatie om anders dan voorheen te eten is belangrijk om vol te houden. Bij de start kan je ervoor kiezen om slanker te willen worden, dan is de kans groot dat het lastig is om vol te houden. De motivatie ‘goed voor jezelf zorgen’ is voor nu en voor op de lange termijn. Als je doorzet, dan merk je verschil met toen je nog wel suiker at. Uit ervaring kan ik je vertellen dat deze beloning zeer motiverend werkt!

Kies bewust

Wil je een keer toegeven aan je lekkere trek? Kies hier dan bewust voor! Neem iets wat je héél lekker vindt en ga er volop van genieten.  

Ik ben benieuwd: aan welke tip heb jij het meest en waarom? Schrijf je antwoord in een reactie.

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Weet waarom je eet
- Suikervrij eten: hoe gaat Carola van Bemmelen hier zelf mee om?
- Gezond genieten! 5 Tips voor een gezond voedingspatroon
- Vanuit angst naar vertrouwen


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Mini-cursus
Doelgerichte coachinG
Een webdesign van Reclamebureau Ontwerpfabriek Hilversum