Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Vanuit angst naar vertrouwen

Vanuit angst naar vertrouwen 27-10-2016

Waar ben jij bang voor? Spinnen, overvallen worden, je binden aan een liefdespartner, eenzaamheid… In het leven en op de wereld is er genoeg om angstig van te worden. De situaties waar we geen invloed op hebben, zoals terminale ziekte of terroristische aanslagen zorgen voor de grootste angsten. In het magazine Flow* las ik hoe je daarmee om kan gaan. Een samenvatting hoe je angst om kan zetten in vertrouwen.

Relativeren

Angsten zijn er om je te beschermen. Bijvoorbeeld de angst om ziek te worden, zorgt ervoor dat je geen bedorven voedsel eet. Een passende en handige angst. Soms worden we echter bang van situaties die er niet zijn, maar die wel ooit zouden kunnen gebeuren. Door je angst vanaf een afstandje te bekijken, kan je er relativerende gedachten tegenover zetten.

Ken de feiten

Mensen zijn gemiddeld angstiger voor een bomaanslag dan voor autorijden.
Wist je dat de kans dat je geraakt wordt bij een terroristische aanslag nihil is, terwijl de kans op een auto ongeluk wel groot is?
De media heeft hier een grote invloed op.
Wist je dat er in de media met name over negatief nieuws wordt verteld, omdat dit de verkoop doet stijgen?
Door feiten te kennen, kan je kijken of je angstige gedachten je beschermen of remmen.

Wees bewust van je eigen gedachten

Bij elke gedachte kan je onderzoeken in welke categorie deze valt: angst of vertrouwen. Bij angst word je ontmoedigd en denk je ‘niet doen’. Bij denken vanuit vertrouwen wordt je juist aangemoedigd en gesterkt.

Maak een keuze

Als je door hebt dat je vanuit angst denkt, dan kan je de keuze maken om deze om te zetten in een gedachte vanuit vertrouwen. Je hoeft daarbij niet je angst weg te duwen, maar je gaat dan wel ruimte geven aan helpende gedachten. Denken vanuit vertrouwen maakt je namelijk sterk en vrij, ook geeft het je innerlijke rust.

In de praktijk

Ik vind het ideaal klinken: relativeren, de feiten kennen, bewust zijn van je gedachten en dan een keuze maken.
Klaar!
Of toch niet?

Angst is een emotie, die er ongemerkt in kan sluipen. Meestal heb ik er alle vertrouwen in dat mijn bedrijf zal groeien en bloeien. Pas geleden was ik echter verlamd door angst. De ‘wat nou als…’-gedachten bleven elkaar opvolgen.
Wat nou als ik niet genoeg inkomsten eruit kan halen?
Wat nou als er geen klanten komen?
Enz.

Op dat moment kende ik de feiten:
Een onderneming is gemiddeld na 3 jaar rendabel.
Voor hoe lang ik nu bezig ben, verloopt het aantal aanmeldingen naar verwachting.

En van daaruit relativeerde ik.
Maar… mijn gevoel bleef.
Toen heb ik een keuze gemaakt, namelijk om mijn gevoelens en gedachten uit te spreken. Met mijn partner heb ik het hierover gehad en gelijk kwam er al meer lucht. Er was geen oplossing, nog steeds weet ik niet wat de toekomst mij zal brengen, maar het scherpe randje was er vanaf. Vervolgens kon ik het voor die dag laten voor wat het was en de volgende dag koos ik voor vertrouwen.

Voor als je aan het piekeren bent

Dus als je angst het van je overneemt:

  1. Wees bewust van je gedachten: denk je vanuit angst of vertrouwen?
  2. Laat je emotie toe.
  3. Relativeer de situatie.
  4. Verdiep je eventueel in de feiten of zet deze voor jezelf op een rij.
  5. Bespreek je emotie en gedachten of schrijf ze op.
  6. Zodra er ruimte voor is > maak bewust de keuze om te denken vanuit vertrouwen.

Als toevoeging een inspirerend filmpje, waarin een Hindoestaanse geestelijke het geheim van minder piekeren uitlegt:

Wat werkt er voor jou als je bang bent? Ik lees graag je ervaringen in een reactie hieronder!

*Deze blog is geïnspireerd op een artikel uit het magazine Flow, nr. 6-2016, blz. 11-18, geschreven door Jocelyn de Kwant

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Hoe om te gaan met stress? 7 Praktische tips!
- Even lekker chillen! 4 korte oefeningen voor een bewust ontspanningsmoment
- De positieve effecten van meditatie
- Dit wil ik anders! Wat is jouw motivatie?


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken