Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Wat is assertief reageren? 5 Tips om jezelf op assertieve wijze uit te spreken

28-02-2017

5 Tips om jezelf op assertieve wijze uit te spreken


Assertief reageren is een fijne manier van communiceren. Hiermee kom je op voor je eigen behoeftes. En dat op een manier die voor jezelf én de ander prettig is. Maar hoe?

Ik heb voor ActForJoy een online training ontwikkeld over assertiviteit. In deze blog vind je de 5 beste tips uit de training.

1.    Kom voor jezelf op

Assertiviteit gaat over aangeven wat jij nodig hebt en/of wat je dwars zit. Doe je dit niet? Dan reageer je subassertief: ‘Je reageert niet of nauwelijks als iemand iets zegt wat jij niet prettig vindt. Hierbij loop je weg, maar je hebt wel last van wat de ander zei.’ (Bron: ActForJoy - Training Assertiviteit - Elleke Boot) Dus assertiviteit begint met het opkomen voor jezelf.

2.    Houd rekening met de ander

Doe dat echter wel op een manier waarbij je rekening houdt met de ander. Zo niet, dan sla je door naar agressief reageren: ‘Bij een agressieve reactie kom je ook voor jezelf op, maar dan op een manier waarmee de kans aanwezig is dat je de ander afschrikt.’ (Bron: ActForJoy - Training Assertiviteit - Elleke Boot) Assertiviteit is een balans tussen voor jezelf opkomen én rekening houden met de ander.

3.    Positioneer jezelf naast de ander

Daarbij stel je jezelf gelijkwaardig aan de ander. Je vindt jezelf niet beter dan hem/haar, oftewel stelt jezelf niet bóven de ander, maar maakt jezelf ook niet kleiner, oftewel stelt jezelf niet ónder de ander. Bij een assertieve reactie ben jij even goed als de ander. Dit laat je merken in wat je zegt en de manier waarop je dat doet.

4.    Herken je grenzen

Om dat te kunnen doen, moet je wel je eigen grenzen (her)kennen. Vind je het vervelend wat iemand tegen je zegt? Dan is het nodig om dat op te merken om überhaupt te kunnen reageren. Deze grenzen kan je herkennen aan 4 gewaarwordingen:

5.    Praat vanuit ‘ik’

Bij jezelf op assertieve wijze uitspreken is het de kunst om niet beschuldigend naar de ander te zijn. Om dat te voorkomen, spreek je vanuit ‘ik’. Je neemt dan jezelf als uitgangspunt en spreekt je eigen behoefte uit. ‘Zelfs als je boos bent, kan je duidelijk verwoorden waar dat door komt en wat je nodig hebt. In plaats van je te richten op de ander en wat hij/zij fout doet, geef je aan wat er in jou omgaat en wat jij wenst. Dezelfde boodschap uit je op een andere manier en met een ander effect.’ (Bron: ActForJoy - Training Assertiviteit - Elleke Boot)

Een voorbeeld hiervan is: ‘Ik hoor je net zeggen dat jij ervan overtuigd bent dat ik deze klus niet aankan. Ik merk dat ik mij aangevallen en ondergewaardeerd voel. Volgens mij is dit een klus die goed past bij mijn kwaliteiten en daarom wil ik het graag op mij nemen. Kan je aan me uitleggen wat de reden is dat jij daar anders over denkt?’

Vind jij jezelf assertief? Waarom wel niet? Laat het mij weten in een reactie. Ook je vragen kan je hier stellen, je krijgt gegarandeerd antwoord.

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
Faalangst of succesangst. Durf jij succesvol te zijn?
Hoe om te gaan met stress? 7 Praktische tips!
3 Stappen om jezelf meer te accepteren
- Assertief: jezelf steeds meer uitspreken


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken