Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Wees je eigen cheerleader: beloon jezelf voor extra motivatie

15-08-2017

 

Bij het veranderen van een gewoonte begin je vaak vol motivatie. Gaandeweg blijkt de verandering toch best een uitdaging te zijn. Hoe hou je jezelf gemotiveerd? In deze blog lees je meer over hoe motivatie werkt.

Motivatie kan voortkomen uit verschillende prikkels.

1. Pijn ontwijken

Wij zijn enorm gericht op het vermijden van pijn. Logisch: pijn is niet fijn. Het ontwijken van pijnprikkels zorgt dan ook automatisch voor motivatie om iets anders wel te doen. Je kunt hierbij denken aan: om ruzie te voorkomen, ruim je je spullen op. Om buikpijn te voorkomen, eet je een bruine in plaats van witte boterham. Om niet ontslagen te worden, leer je jezelf ander gedrag aan.

2. Er staat een enorme beloning voor je klaar

Je wilt bijvoorbeeld graag een nieuwe functie uitvoeren. In die baan worden er bepaalde eigenschappen van je verwacht, die jij nog niet hebt. Zoals contact opnemen met mensen die je niet kent voor uitbreiding van het bedrijfsnetwerk. Uit jezelf zou je nooit deze stap zetten, omdat de drempel enorm hoog is. In dit geval heeft je leidinggevende aangegeven dat de baan voor jou is als je binnen 2 maanden hierin gegroeid bent. Je wilt dolgraag de nieuwe functie hebben en zet daarom alles op alles om te leren op ontspannen wijze contact met onbekende mensen op te nemen. De nieuwe baan is de externe beloning, die jou motiveert.

3. Succeservaringen
Doordat je merkt dat er verandering plaatsvindt, blijf je gemotiveerd om ermee door te gaan. Zoals toen ik suikervrij ging eten. De beloning zat hem in het hebben van meer energie en dat de infectie waar ik last van had verdween. Mijn ervaring van ‘Jippie, het werkt!’ zorgt ervoor dat je ermee door wilt blijven gaan.

Deze prikkels kun je zelf creëren

Pijn ontwijken: Bedenk goed welke pijn je voorkomt bij je (gedrags)verandering en schrijf deze op.

Jezelf belonen: Beloon jezelf bij elk beetje groei. Een beloning hoeft niet duur of groots te zijn. Hieronder kun je voorbeelden vinden.

Succeservaringen: Het zetten van kleine stapjes, waardoor elke stap richting je doel gemakkelijk haalbaar is: ‘Yes, gelukt! Ik kan het!’ Daarbij jezelf belonen, want dan sta je bewust stil bij het behalen van je succes.

Beloningen

Wil je meer ideeën opdoen voor een beloning? Neem dan een kijkje op Pinterest.

Wat motiveert jou het meest bij verandering? Laat het aan mij weten in een reactie.

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Dit wil ik anders! Wat is jouw motivatie?
- Waarom het zetten van kleine stapjes zo goed werkt bij het behalen van je doel
- Hoe verander je een gewoonte? De 5 beste tips om zelf aan de slag te gaan!
- Wanneer kan ik het beste mijn gewoonte veranderen?
- Wanneer moet ik mijn gewoonte veranderen?


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken