Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Welke soorten stress (her)ken jij?

06-12-2016

Na een periode van hard werken, veel uitdaging en door het hele land reizen is december voor mij een maand om tot rust te komen. Deze behoefte past volledig bij het seizoen. De kou en het donker zorgen ervoor dat ik graag binnen wil zijn. Tijd voor bezinning en ontspanning.

Een balans vinden tussen hard werken en ontspannen

Toen ik in 2 weken 7 trainingen zou gaan geven, merkte ik al van tevoren dat er een maximum voor mij was. Ik zorgde er daarom voor dat er na die drukke weken een rustige periode zou komen. In de drukke weken bouwde mijn stresslevel zich op en ik nam te weinig tijd voor ontspanning. Dankzij de rustige periode erna, kon ik mijn evenwicht herstellen.

Verschillende soorten stress

Hard werken hoeft overigens niet te betekenen dat je stress ervaart. Bij het woord ‘stress’ denken we gelijk te weten waar iemand het over heeft. Maar… wist jij dat er verschillende soorten van stress bestaan?

1. Eustress

Vaak wordt deze vorm als positief ervaren. Bij Eustress kan je denken aan vlinders in je buik of je favoriete sportteam die in de finale terechtkomt.
Ik heb bijvoorbeeld eustress als ik voor het eerst een nieuw soort training geef. Het is een spanning vooraf, die na de start wegebt.

2. Distress

Je komt in een vecht-/vluchtreactie terecht vanwege een onprettige of bedreigende situatie. Het is een kortstondige situatie, die weer over gaat. Je lichaam kan dan nog wel alert blijven en bij een soortgelijke situatie snel(ler) stress ervaren.
Pas hoorde ik niet dat er iemand binnenkwam en schrok ik mij rot toen mijn partner ineens naast mij stond. Mijn hart klopte in mijn keel en ik greep automatisch naar mijn hart. Dat was een vorm van distress. 

3. Over-stress

De aanhoudende spanning in je dagelijks leven. Als je hier teveel van hebt, dan kan je overspannen raken.
Toen ik nog in loondienst was, heb ik ergens gewerkt waar de werkdruk hoog lag en ik mij niet gewaardeerd voelde. Dagelijks had ik last van over-stress, waarbij de spanning zich steeds verder opbouwde.

4. Under-stress

Dit is bij chronische verveling, bijvoorbeeld als je geen uitdaging hebt in je leven of werk. Bij Under-stress kan je bore-out raken. Daarbij heb je dezelfde verschijnselen als bij een burn-out. Deze vorm van stress wordt veelal onderschat, maar van te weinig uitdaging word je wel degelijk ziek!
Ik heb meerdere mensen gesproken die last hebben gehad van under-stress. Zij hadden in hun werk onvoldoende uitdaging, waardoor ze zich verveelden en raakten daar flink vermoeid door.

Van welke spanning heb jij (regelmatig) last? Laat het mij weten! Over 2 weken kan je dan lezen hoe daarmee om te gaan!

Bron diverse soorten stress: ‘Oersterk – Gezond, fit en slank volgens de natuur: dé totaalaanpak naar optimale gezondheid en vitaliteit’ van drs. Richard de Leth, p. 71

Meer lezen over gerelateerde onderwerpen
- Even lekker chillen! 4 Korte oefeningen voor een bewust ontspanningsmoment
- Vanuit angst naar vertrouwen
- Van energieloos en ‘geen zin’ naar stralend en zinvol
- Druk druk druk… 5 adviezen om tijd voor jezelf te maken

 


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Kennismaking
Doelgerichte coachinG
website maken