Individuele coaching Groep Workshop Doen wat ik wil - voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven Presentatie - Doorbreek je sollicitatiegewoontes Groepsgesprek Elleke Boot - Workshop Workshop Doen wat ik wil - Handvatten voor het veranderen van een gewoonte in je dagelijks leven
drs. Elleke Boot - Coaching

Wat te doen bij overprikkeling als je hoogsensitief of overspannen bent? 11 tips om te ontprikkelen

Wat te doen bij overprikkeling als je hoogsensitief of overspannen bent? 11 tips om te ontprikkelen 04-04-2017

Ben je overprikkeld? Dan heb je een overactieve reactie van je zenuwstelsel. Als je hoogsensitief bent, dan herken je dat gevoel, maar ook bij overspannenheid/burn-out is overprikkeling waar je last van hebt. Wat kun je op zo’n moment doen?

Wat is ‘overprikkeld zijn’?

Overprikkeling ontstaat door een te hoog stresslevel. De stress komt voort uit prikkels. Iemand die hoogsenstief is, veelal HSP genoemd, verwerkt informatie in de hersenen grondiger en nauwkeuriger. Overprikkeling ontstaat daardoor sneller. Deze overprikkeling kan ontstaan door zowel positieve stimuli, zoals een gezellig verjaardagsfeest, als negatieve, zoals verbouwingsgeluiden. (Bron: Elke van Hoof – Hoogsensitief) Maar ook mensen die niet hoogsensitief zijn, kunnen overprikkeld raken. Bijvoorbeeld als je overspannen bent of een burn-out hebt.

Acute overprikkeling

Er zit een verschil tussen overprikkeld zijn op korte termijn en lange termijn. Ben je nú, acuut, overprikkeld? Dan kun je een aantal dingen doen om te ontprikkelen:

  1. Ga iets doen, waar jij behoefte aan hebt. Bij voorkeur alleen of met iemand waarbij je volledig ontspannen jezelf kunt zijn. Dat betekent dat je voor die dag misschien andere afspraken afzegt.
  2. Neem een warme douche. Hierdoor ontspant je lichaam.
  3. Weet je waardoor je overprikkeld bent? Haal dan deze prikkel weg of ga zelf bij deze prikkel weg.
  4. Trek fijne kleren aan.
  5. Neem de rust en tijd die jij nodig hebt.

Overprikkeling op lange termijn

Bij overprikkeling op lange termijn vraagt de ontprikkeling meer tijd en acties. Aangezien je al voor langere tijd te veel prikkels/stress hebt, heeft je lichaam ook meer tijd nodig om weer tot rust te komen. Voor langdurige overprikkeling heb ik de volgende adviezen.

1. Accepteer je overprikkeling

Dit is het meest lastige: accepteren dat je overprikkeld bent. Stoppen met ertegen vechten en eraan toegeven. Het is zo, je kunt het niet veranderen. Het enige wat werkt is het toelaten. De acceptatie is misschien wel de helft van het ontprikkelen. Mag jij van jezelf overprikkeld zijn?

2. Neem rust en creëer ruimte voor jezelf

En dan ook echt volledige rust. Zeg zoveel mogelijk af: werk, afspraken. Alles waarbij je ‘moet’ denkt. Juist als je overprikkeld bent, is het lastig om in te zien dat je af mag en kunt zeggen. Doe het toch! Creëer zoveel mogelijk ruimte voor jezelf. Bij voorkeur op een dusdanige manier dat je de komende tijd helemaal niks hoeft van jezelf.

3. Ga naar de huisarts

Ben je voor het eerst overprikkeld? Denk je dat je overspannen bent? Ben je enorm moe? Ga dan naar de huisarts. De vermoeidheid en overprikkeling kunnen voortkomen vanuit een lichamelijk tekort, zoals bepaalde vitamines en mineralen. Daarnaast kan het goed zijn om begeleiding te krijgen van een professional, zoals een psycholoog, coach of haptonoom. Vanuit deze begeleiding kun je enerzijds leren omgaan met de overprikkeling en anderzijds leren om overprikkeling te voorkomen.

4. Zorg voor zo min mogelijk prikkels om je heen

Welke prikkels kun je weghalen? Trek fijne, zachte kleren aan. Het maakt niet uit hoe het eruit ziet, het gaat erom hoe het voelt. Welk licht vind je fijn? Op welke manier kun je bepaalde geluiden dempen? Misschien wil je de ramen meer dicht hebben voor het geluid of juist open voor frisse lucht.

5. Wie kan jou helpen?

Naast professionele hulp, ben je gebaat bij hulp van mensen om je heen. Wie kunnen jou ontlasten? Wie kan je huishouden (deels) overnemen? Wie kan jou helpen met alles op een rijtje te zetten? Wie zegt er tegen jou ‘take it easy’? Bij wie kun jij je hart luchten als de prikkels je overweldigen? Ik kan me voorstellen dat het lastig is om hulp te vragen. Ga de uitdaging toch aan. Hoe meer jij loslaat, des te sneller kun je herstellen. En voor sommige dingen heb je niet iemand nodig die je kent. Je boodschappen kun je online bestellen en laten bezorgen en misschien heb je financieel de ruimte om (tijdelijk) betaalde hulp in de huishouding te krijgen? Een schoon, opgeruimd huis, zorgt voor rust in je hoofd.

6. Bewegen

Beweging houdt de hersenregio fit en reguleert stress, aldus Elke van Hoof in Hoogsensitief. Ook al ben je enorm moe, beweging is bij overprikkeling belangrijk. Je zult merken dat daarna de watten in je hoofd meer op wolken lijken. Met bewegen bedoel ik niet actief sporten. Juist niet, want bij actief sporten word je zenuwstelsel actief gestimuleerd en dat wil je juist voorkomen.
Wat wel werkt:

7. Eet gezond

Door je behoefte aan comfort is de kans groot dat je (extra) wilt gaan snoepen, koffie drinken, roken, alcohol drinken en/of andere drugs gebruiken. Doe dit juist niet! Hiermee zorg je voor extra stimulatie en dus extra stress in je lijf. Wat wel werkt is (extra) fruit en groente eten, bijvoorbeeld door zelf groentesoep bij de lunch te maken of een smoothie als tussendoortje.

8. Spreek alleen af met mensen die je energie geven

Om te ontprikkelen hoef je niet 100% van de tijd alleen te zijn. Wat wel belangrijk is, is dat je bewust kiest wie je wilt zien. Zorg ervoor dat je alleen afspreekt met mensen waarbij je volledig kunt ontspannen en die je energie geven.

9.Mediteer of doe ontspanningsoefeningen

Ben je iemand die regelmatig mediteert? Neem hier dan dagelijks een kwartier de tijd voor, ook als je daar geen zin in hebt. Bij meditatie neemt je stress af en dat is wat je nu nodig hebt.

Mediteer je niet regelmatig? Doe dan dagelijks een ontspanningsoefening.

Wat ook voor ontspanning zorgt:

10. Extra slapen: wel of niet?

Door de vermoeidheid kan er behoefte zijn aan extra slaap. Hieraan toegeven zitten voor- en nadelen aan. Het kan je helpen, omdat je hersenen tijdens de slaap alle prikkels blokkeren en informatie verwerken. Anderzijds heeft overdag slapen effect op je dag- en nachtritme, waardoor je nog vermoeider kunt worden. Rusten door middel van ontspanningsoefeningen en bewust bewegen geven je juist energie en helpen de prikkelverwerking ook.

11. Zorg voor comfort en warmte

Zorg ervoor dat je jezelf zo comfortabel mogelijk voelt. Jezelf in een deken wikkelen. Met een warm kopje thee in een knus hoekje zitten. Fijne kleding, fijne mensen, fijne muziek. Richt je volledig op wat jij fijn vindt, wat jou warmte en comfort geeft.

Ook al voer je al deze tips volledig uit, dan ben je nog niet over de overprikkeling heen. Helaas. Het is iets wat tijd kost… Daarnaast zijn er vast nog meer adviezen over hoe te ontprikkelen. Wat werkt er of heeft er gewerkt bij jou?

Coaching HSP

Loop je regelmatig tegen overprikkeling aan?
Wil je naast je werk energie hebben voor leuke dingen?
Wil je een normaal leven zoals ieder ander leiden, ondanks je hoogsensitiviteit?

Neem dan contact met mij op. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek denk ik met je mee over wat jij nodig hebt.


 

Ik ben zelf hoogsensitief en ken de zoektocht naar een balans tussen een inspirerend leven en dealen met overprikkeling. Als coach steun ik je in je proces en reik ik handvatten aan. 


Meer lezen over gerelateerde onderwerpen:
- Wat is hoogsensitief? – deel 1
- Hoogsensitief en ondernemer. Voor- en nadelen
- Hoe om te gaan met stress? 7 Praktische tips!
- De positieve effecten van meditatie


Reageer

Naam

Antispam (vul hier 'ja' in)


21-12-2018 - 17:40:55

Elleke Boot

Beste Angela,

Dankjewel voor je openhartige bericht. Ik wil graag een kennismakingsgesprek met je inplannen om samen te onderzoeken of ik iets voor je kan betekenen. Helaas heb ik geen gegevens van je. Wil je mij een e-mail sturen of bellen? Ik ben bereikbaar via info@ellekeboot.nl of 06-10433635.

Met warme groet,

Elleke


18-12-2018 - 10:50:57

Angela

Als HSP zijnde ben ik al vaker overspannen geweest omdat ik al het leed niet trek in deze wereld. Ik vind het heel erg zwaar dat circa 90% van de wereldbevolking zo egoïstisch en materialistisch is ingesteld. Daarom vermijd ik het liefst mensen waar ik ook maar ben. Sommigen zijn ware energiezuigers en als ik veel mensen heb gesproken op een dag, ben ik aan het begin van de avond al zo vreselijk moe dat ik mijn ogen amper nog kan open houden.
Echter ben ik nu zwaar overspannen door al het bovenstaande én het feit dat mijn vriend augustus 2017 is overleden na een kort ziekbed, waarbij ik 4 weken lang 24/7 voor hem zorgde. Ik moet nu alles alleen doen en ik weet dat ik daar hulp bij kan krijgen, maar omdat ik zwaar overprikkeld ben wil ik geen bemoeienissen van anderen. Toch heb ik nu maar de stap genomen om een vrijblijvende kennismaking met hulp aan te gaan. Ik kan na dat gesprek altijd nog kijken of het me juist kan helpen of averechts zal gaan werken.
Verder heb ik ook enorme moeite met ontspannen omdat ik me continu gejaagd voel. Mediteren is moeilijk voor me omdat er altijd tijdens een meditatie oud zeer naar boven komt waardoor ik me juist slechter voel dan beter. Ik weet dat dat oud zeer opgelost moet worden, maar op dit moment heb ik niets aan het verleden. Ik wil me zo graag weer eens gelukkig voelen...


31-07-2018 - 12:38:50

Elleke Boot

Hoi Sanny,

Heftig dat het auto ongeluk zulke grote gevolgen heeft op je leven. Je geeft aan dat je ten einde raad bent en je leven stilstaat. De enorme impact van de tintelingen en het trillen heeft effect op hoe je je voelt, wat begrijpelijk is. Je hebt een groot verlies te verwerken, namelijk hoe jij je voor het ongeluk voelde en en wat je kon doen t.o.v. nu. Neem de tijd om te rouwen en zoek eventueel hulp bij het verwerken van je verlies om je leven in te delen naar de mogelijkheden die je nog hebt.

Ik wens je veel sterkte en kracht toe!


30-07-2018 - 11:37:39

Sanny

Ik heb 4 maanden geleden een auto ongeluk gehad en heb zins dien de hele tijd last van interne tintelingen. En als ik te veel doe gaan mijn handen en armen trillen. Als ik maar even iets doen of ergens van schrik is het meteen raak. Ben me ten einde raad. Mijn leven staat gewoon volledig stil.
27-04-2018 - 17:12:59

Elleke Boot

Vervelend dat je leven steeds saaier wordt door de overprikkeling.
Wat ik zelf doe, is zorgen voor afwisseling. Toffe dingen doen, waar ik blij van word, afwisselen met rust en tijd om te ontprikkelen. Het is zoeken naar een balans die bij jou past.
Ik wil graag met je meedenken en persoonlijk advies geven, maar dat is lastig als ik niet weet wat je situatie precies is. Je kunt mij e-mailen of bellen en dan meer vertellen (info@ellekeboot.nl / 06-10433635). Deze kennismaking is gratis en vrijblijvend.  
Ik wens je veel succes toe en hoop dat je jouw balans zal vinden!


25-04-2018 - 19:01:20

Ik mis iets dat andere van genieten waarom???

Precies wat Chantal schibselaar vertelde geldt voor mij, ik blijf denken komt een tijd dat wereld voor mij open gaat dagelijkse genoot alles gezien informaties op internet ik ben HSP. Ik wil graag ervan uitkomen dit is enige wat ik wil omdat alles gaat in mijn leven goed alles maar gevoelens en overprikkels maakt mijn dag en leven steeds saaier. Advies aub Gr 


29-03-2018 - 14:43:33

Elleke Boot

Hoi Chantal,
Er kunnen meerdere redenen zijn dat je overprikkeld raakt na enkele uren. Misschien is het een opstapeling van overprikkelingen, die er dan uitkomen. Of gebeurt er iets in de eerste uren waardoor je overprikkelt raakt. Of er is een constante ruis, die voor de overprikkeling zorgt. De vraag is wat bij jou de trigger is. Als je weet wat bij jou voor overprikkeling zorgt, dan kun je kijken hoe daarmee op een andere manier om te gaan. 
Haptonomie kan werken. Met een haptonoom kun je onder andere werken aan het accepteren van de overprikkeling. Ertegen vechten zorgt er namelijk voor dat je er meer last van krijgt.
Ik weet te weinig af van jouw situatie om je specifieke tips te geven, maar denk graag met je mee. Als je daar samen naar wilt kijken, kunnen we een afspraak voor coaching maken. Kennismaking is gratis en vrijblijvend. Je kunt mij e-mailen of bellen: info@ellekeboot.nl / 06-10433635. 
Ik wens je veel succes toe in je zoektocht en hoor het graag van je als ik nog iets voor je kan betekenen.


27-03-2018 - 21:20:59

Chantal Schunselaar

Ik begin de dag goed, maar binnen enkele uren raak ik erg overprikkeld. Ik kan dan alleen nog maar alleen zijn. Ik kan werk en sociale contacten niet meer aan. Heb je  tips? Ik doe eigenlijk alles wat je als tips geeft. Helpt een haptonoom?


04-04-2017 - 22:31:48

JeePee

Fijn! Concrete adviezen. Bedankt Elleke smile

Elleke Boot
06 1043 3635
info@ellekeboot.nl

LinkedInPinterestTwitterGoogle+ GRATIS Mini-cursus
Doelgerichte coachinG
Een webdesign van Reclamebureau Ontwerpfabriek Hilversum